22 Eylül 2013 Pazar


 AVRUPA BİRLİĞİNDEN YARGI İÇİN 48 UYARI
YARGININ BAĞIMSIZLIĞI
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kuru-lu'nun kendisine ait bir sekretaryası, binası ve ayrı bir bütçesi olması gerektiğini ifade edilen raporda, Adalet Bakanlığı müfettişlerinin, bakanlığın merkez birimi olmaktan çıkarılmasının gerekliliğine de değinildi.
Avukadarın mesleklerini taciz ve soruşturma endişesi olmadan yerine getirebilmeleri için önlemlerin alınması istenen raporda, avukadarın savundukları kişilerle ilgili dosyalara ulaşabilmelerinin yolunun açılmasının zorunlu olduğu da ifade edildi.
İŞTE 48 UYARI
1- Adalet Bakanlığının, hakim adaylarının seçimindeki etkisi kaldırılsın.
2- Hakim adaylığına kabulde liyakat esas alınıp, bu atamalar için yetki sahibi objektif kriterleri esas alan kurumlar kurulsun.
3- Bakanlığın, hakimlerin meslek öncesi ve sonrası eğitimindeki etkisi kaldırılsın.
4- Bakan ve Müsteşarı, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulundan (HSYK) çıksın.
5- Cumhurbaşkanının HSYK üyelerinin ataması sürecindeki yetkisi kaldırılsın.
6- HSYK'nın üye sayısı artırılsın ve diğer mahkemelerden de üye atansın.
7- HSYK'nın kendisine ait bir sekretaryası, binası, ayrı bir bütçesi olsun
8- Adalet Reformu konusunda HSYK ve Meclis arasında resmi görüşmeler yapılsın.
9- Adalet müfettişleri, Bakanlığın merkez birimi olmaktan çıkarılsın.
10- Hakim-savcılara kendileriyle ilgili tüm dosyalara ulaşma hakkı verilsin.
11- HSYK'nın medeni haklarla ilgili aleyhe kararları, temyize tabi olsun.
12- Hakimlerin meslek örgütü kurmasına ilişkin tasarı, acil yasalaştırılsın.
13- Yargı bağımsızlığı için hakim-savcıların, görev ve haklarının fonksiyonel ve kurumsal ayrımı yapısın.
14- 5190 sayılı yasayla kurulan mahkemelerde (DGM yerine kurulan mahkemeler) görev yapan önceki DGM'lerdeki hakim-savcılar, mümkün olan en kısa sürede başka mahkemelere atansın.
15- 5190 Sayılı yasa kapsamındaki suçlarda, gözaltı süresinin 24 saatten 48 saate uzatılma kararı gözden geçirilsin.
16- Savcılar, sabit-düzenli esaslara göre değişik mahkemelerde görevlendirilsin.
17- Savcıların çalışma büroları mahkemelerden ayrı binada olsun, bu olamayacaksa savcıların hakimlerle aynı binada ancak ayrı bölümde çalışması sağlansın.
18- Cezai soruşturma süresince savunma ve iddia erkinin eşitliği sağlansın.
19- Savcılar, duruşma salonlarında hakimlerin kullandığı kapıyı kullanmasın.
20- Savcı ve savunma avukatı, mahkemede eşit seviyede birbirine karşı otursun, tercihen zemin seviyesinde bulunsun.
21- Hakimler karar vermek üzere odalarına çekildiğinde, savcı salonda kalsın.
22- Adli polis ve savcılara yönelik eğitim faaliyetleri geliştirilsin.
23- Savcılara, adalet müfettişlerinin tenkitini (eleştirisini) alma riskini taşımadan takipsizlik kararı vermesi için takdir hakkı tanınsın.
24- Adalet müfettişleri, doğrudan doğruya HSYK'nın kontrolünde çalışsın.
25- Mahkemelere iddianameleri iade yanında, ret yetkisi de verilsin.
26- Çapraz sorgu yöntemi uygulansın.
27- Avukatların, mesleklerini korku, engelleme, taciz ve soruşturma olmaksızın yerine getirmesi için önlemler alınsın.
28- Adalet Bakanlığının, baroların işleyişi ile ilgili rolü kaldırılsın.
29- Baroların avukatlık için gereken nitelik, eğitim ve mesleki sorumlulukları gözden geçirmesi için ihtiyaçları karşılansın.
30- Avukatların sanıkla ilgili tüm dosyalara ulaşması sağlansın.
31- Duruşma tutanakları, savcı gibi avukatlar tarafından izlenebilsin.
32- Ticaret mahkemeleri incelensin.
33- Savcıların yaptığı idari görevler, idari personele devredilsin.
34- Avrupa Komisyonu idari personeli eğitimine önem verilsin
35- Hukuk davalarındaki duruşmalarda da sesli kayıt yapılabilsin.
36- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) hükümlerinin doğrudan uygulanmasına yönelik gayretler artsın.
37- İfade özgürlüğüyle ilgili önceki raporlardaki tavsiyelerimiz dikkate alınsın.
38- Hükümlü-tutukluların haklarına ilişkin uluslararası standardlar ışığında, infaz hakimleri eğitilsin. Herhangi bir infaz kurumundaki kişinin şikayetini değerlendirebilecek şekilde infaz hakimlerinin yetkileri genişletilsin, infaz hakimine de şikayet geldiği cezaevini ziyaret imkanı tanınsın. Jandarma ve Emniyet'te göz altında tutulanların durumlarının savcılarca düzenli kontrol edilmesi için gerekli tedbirler alınsın.
39- Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığının fonksiyonuna ilişkin kamuoyu bilinci arttırılsın, yeterli kaynak sağlansın.
40- Adli tıp muayenelerinin devlet hastanelerinde ve sağlık merkezlerinde yapılmasına ilişkin süreç hızlandırılsın, adli tıp muayene birimleri denetlensin.
41- Adli Tıp Kurumunda, muayene yapan personelin bağımsızlığı için ulusal sağlık servislerinde çalışan hekimler görevlendirilsin. Adli muayeneler cezaevi bünyesinden, devlet hastanelerine devredildiğinde hakim-savcılarla adli tıpçılar eğitilsin.
42- Adli tıp uzmanları eğitilsin.
43- Adli tıp konusunda hakim-savcıların eğitim planları bakanlıkça uygulansın.
44- İşkence ve adli tıp muayenesi yapan hekimlerin, her türlü devlet kaynaklı veya devletin görmezden geldiği korku ve tehditlerden korunması güçlendirilsin.
45- Gözaltındakilerin, sorgu yapanlarca sağlık birimlerine getirilmesine ve muayenede hazır bulunmalarına izin verilmesin, muayene yapan hekimler ve kolluk görevlilerinin eğitimi için daha çok önlem alsın.
46- Adli muayene raporları, kişiyi hastaneye götüren kolluk görevlisine verilmesin.
47- Kötü muamele iddiasıyla muayene edileceklerin yanında avukat bulunsun.
48- Gözaltındakilerin adli muayenesi halinde ücret alınmasın

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder