13 Ağustos 2015 Perşembe


 

 SEÇİMLERİN YENİLENMESİ

 

1982 Anayasamızdaki maddeye bakalım.

‘’MADDE 116- Bakanlar Kurulunun, 110 uncu maddede belirtilen güvenoyunu alamaması ve 99 uncu veya 111 inci maddeler uyarınca güvensizlik oyuyla düşürülmesi hallerinde;  kırk beş gün içinde yeni Bakanlar Kurulu kurulamadığı veya kurulduğu halde güvenoyu alamadığı takdirde Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına danışarak, seçimlerin yenilenmesine karar verebilir. ‘’

 Yani Ak parti hükümeti 45 gün içinde (45 günlük süre esnetilemez. )  yeni bakanlar kurulunu kurulamadığı takdirde veya güvenoyu alamadığı takdirde Sayın Cumhurbaşkanı TBMM Başkanına danışarak seçimlerin yenilenmesine karar verebilir. Sayın Cumhurbaşkanı bu kararı vermeden önce, TBMM Başkanı danışır ve Mecliste grubu bulunan siyasi parti yöneticilerine danışabilir.

Seçimlerin yenilenmesi nedir?

Meclisin yenilenmesi sistemi 1961 Anayasamızdan 1982 Anayasamıza aktarılmıştır.

1961’den 1980 ‘e kadar hükümet kurma krizlerinde bu sistem eğer işleseydi Meclisin yenilenmesine karar verebilseydi birçok sıkıntılar ortadan kalkacaktı. Ve belki de iyi ve sağlam bir çoğunluk gelerek hükümeti eline alabilecekti.

 
Fesih kelimesi ile Meclisin yenilenmesi kavramları birbirinden farklıdır.

Fesihte; milletvekilleri bu sıfatlarını kaybederler. Yani feshe uğrayan bir parlamento ortadan silinir. Milletvekillerinin Milletvekillik sıfatları kalmaz.

Meclisin yenilenmesi;  meclisin istimrarı, meclisin devamlılığı, meclisin daima var olduğu felsefesine dayanarak, yeni meclis toplanıncaya kadar eskisi görevine devam eder. Fakat seçimler erken bir tarihe alınmaktadır.

Bundan sonra millet hakemdir. Millet hakemlik etsin ve ona başvurulmasıdır.

Egemenliğin sahibi olan halk, eğer meclisin yenilenmesine karar verilmişse, sorunu çözer.

Millet sorunu meclis lehine çözmüş demektir.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder